Een kindje krijgen is prachtig. We zijn 9 maanden bezig met een klein mensje maken! Negen maanden namen uitzoeken, kleertjes kopen en alle andere ‘dingen’ die we nodig hebben. Al maanden ben je bezig met een geboorteplan en je leest tientallen boeken over zwangerschap, om je voor te bereiden op deze mega ingrijpende gebeurtenis. En dan… dan is de bevalling daar. We ervaren een heleboel nieuwe dingen waar niemand óóit wat over heeft gezegd. En nu? Een goed herstel is van immens groot belang, als het gaat om je leven na de bevalling. Je lijf heeft net een kindje gebaard, het heeft tijd nodig om weer te helen. Of het nu gaat om je eerste baby of je tweede, hier komen wat tips voor een fijner en gezonder herstel.

  1. Rust voor 10 dagen

Er gaat geen prijs naar de moeder die als aller snelste na de bevalling het bed uit is gekropen. Doe het op jouw tijd. Je lijf heeft net een méga ervaring achter de rug – het heeft rust nodig. Je hoeft niet 10 dagen in bed te liggen, maar doe het heel rustig aan. Neem zoveel tijd als je kunt. Blijf in bed of op de bank met je kindje, voed, slaap, knuffel. Zorg voor je baby maar zeker ook voor jezelf.

  1. Drink veel water

Het is makkelijk om je water inname wat te verwateren als je zorgt voor een kleintje. Maar je lichaam heeft water nodig, en veel ook, wil je helen na het bevallen. Zeker als je borstvoeding geeft, is dit enorm belangrijk. Dehydratie kan makkelijk gebeuren.

  1. Eet eiwitrijk en bladgroenten

Je bloedsuikerspiegel op peil houden is even belangrijk na de geboorte of tijdens de geboorte. Je lichaam heeft de juiste voeding nodig om melk te produceren, je hormonen te balanceren en om goed te kunnen helen. Bladgroenten, gekookt of in een salade of in een smoothie, zitten vol met voedingsstoffen waarmee je de dagen goed doorkomt. Soep is ook een goed idee, ze zijn goed voedend en makkelijk te verteren, voor zowel de baby als voor jou.

  1. Vraag om hulp

Sommige dagen zullen makkelijker gaan dan andere dagen. Op de wat moeilijkere dagen, mag je echt om hulp vragen. Waar het ook om gaat. Maar jij moet het zelf aangeven, een ander kan niet in jouw koppie kijken.

  1. Zon!

Zon kan heel veel goeds doen. De eerste dagen kun je beter binnen blijven met de baby, maar zodra het kan, ga naar buiten! Even je huis uit gaan kan je laten voelen als een nieuw persoon. En als je nog niet in staat bent om naar buiten te gaan, ga dan ergens in huis zitten waar je de zon op je lijf kunt voelen.

  1. Laat je placenta capsuleren

Euhm… wat? Dit schijnt enorm goed te werken voor het voorkomen van een postnatale depressie. Dieren eten, wanneer ze net hun baby op de wereld hebben gezet, de placenta op. Wij hoeven dit (gelukkig) niet te doen, maar je kunt je placenta dus wel omzetten naar pil vorm!