Deze salade kwamen wij voor het eerst tegen tijdens een citytrip naar Stockholm. We bestelden het bij een schattig cafeetje in het oude centrum van de stad: Chokladkoppen. Vooral een hotspot vanwege de fantastische warme dranken, gebakjes en lekkere broodjes. Je kunt er prima terecht voor alle gebakjes die je zo goed kent van de blauw-gele Zweedse meubelgigant. En zelfs chef-kok Jamie Oliver sloeg Chokladkoppen niet over, hij zipte er aan een beker met warme chocolademelk!

Maar, wij kunnen je verzekeren; deze gezonde maaltijdsalade van hun hand moet je ook écht eens proberen! De Zweedse keuken staat niet voor niets bekend om zijn eenvoud. Dus je hebt het zo gemaakt. En, je kunt hem ook nog eens prima van te voren bereiden.

zweedseplate1

Ingrediënten (1 persoon):

  • 1 bakje hüttenkäse
  • Een paar handjes sla naar keuze (bv. slamix met rucola)
  • Gerookte plakken zalm (bio) (100 gram)
  • Half bakje cherrytomaatjes
  • Halve komkommer
  • Halve avocado
  • Paprikareepjes van een halve paprika
  • Quinoa, (zilvervlies)rijst of een mix van bv. zilvervlies rijst + spelt én quinoa (75 a 100 gram)
  • Peper, zout, beetje citroensap en olijfolie
  • Optioneel: Tuinkers (ook lekker: eventueel alfafa als je dat in huis hebt)

De hoeveelheden kun je natuurlijk aanpassen naar je persoonlijke voorkeuren.

Bereiding:

Een kind kan de was doen. Maak een bedje van sla. Verdeel daar de gesneden groentes en quinoa of rijst op. Leg de hüttenkäse en zalm daar bij, en breng op smaak met peper en een beetje zout. Een beetje citroensap houdt je salade lekker fris. Ook als je de salade niet direct opeet. Maak je salade af met een drupje olijfolie om het geheel wat smeuïger te maken.

Varieertip:
Gebruik in plaats van gerookte plakken zalm eens een gebakken/gegrilde moot zalm.

Houd je niet zo van vis? Deze salade is ook heerlijk met wat gerookte, gegrilde, of gebakken (biologische) kip.

chockladkoppen
Smaklig måltid!

Tekst: Milan Pit voor VivOnline