Ons lichaam is heel goed in aanvoelen wanneer het brandstof of rust nodig heeft. Zo kan het via een complex systeem van hormonen en proteïnen bepalen wanneer we honger hebben, moeten eten en wanneer we vol zitten. Maar onze hongercyclus kan nog wel eens verstoord raken.

De normale hongercyclus

In een normale hongercyclus krijgt de hersenen signalen vanuit de maag dat het leeg is. Deze signalen, gecombineerd met het hormoon en een neurotransmitter genaamd neuropeptide-Y (NPY), zijn geactiveerd om gevoelens van honger te stimuleren. Wanneer de maag vol zit met eten gaat er weer een signaal naar de hersenen om te stoppen met eten.

Verstoorde hongercyclus

Ons systeem kan verstoord raken door de Westerse levensstijl (veel suiker, weinig slaap en beweging). De signalen die aangeven om te eten en om te stoppen met eten werken dan niet meer. In plaats daarvan wordt het systeem gedreven door een verlangen naar snoep of zout en het verlangen naar emotionele voldoening die dit soort eten geeft. Dit kan leiden tot obesitas en veel gezondheidsproblemen. Onderstaande gewoontes kunnen hier toe leiden:

  1. Overeten.
    Door te overeten weet het brein niet meer wanneer je vol zit. Daarnaast zorgt het ook voor een grotere vetopslag.
  2. Te veel koolhydraten.
    Het eten van te veel eenvoudige koolhydraten en voedingsmiddelen hoog in fructose zorgt ervoor dat de alvleesklier continu insuline vrijlaat. Het uiteindelijke resultaat is dat de bloedsuikerlevels omhoog gaan en de cellen niet de energie krijgen die ze nodig hebben. Dit kan leiden tot honger, weinig energie, obesitas, diabetes en het metaboolsyndroom.
  3. Slaaptekort.
    Gebrek aan slaap kan leiden tot insulineresistentie, diabetes en ontstekingen.
  4. Sedentaire levensstijl.
    Gebrek aan beweging kan leiden tot meer vetopslag.

Neem controle over je honger

De sleutel tot het beheersen van de hongercyclus is het verbeteren van de gevoeligheid van insuline en leptine. Dit kan het beste door voedsel te eten die dienen als brandstof voor het lichaam, ontstekingen verminderen en het lichaam energie geeft. Let hiervoor op de volgende dingen:

  1. Let op de koolhydraten
  2. Eet meer proteïnen en andere ontstekingsremmend voedsel
  3. Beweeg
  4. Slaap voldoende

 

Tekst: Emma Bering voor Vivonline

BewarenBewaren