Wat je eet én inneemt kan ten grondslag liggen aan je hoofdpijn. Heb je wel eens gedacht aan allergieën en intoleranties voor bepaalde stoffen? Misschien is jouw hoofdpijn wel te verminderen met wat aanpassingen in je dagelijkse voedingspatroon.

Let op biogene aminen

Het eten van voeding met veel biogene aminen kan hoofdpijn in de hand werken. Het zijn stoffen zoals bijvoorbeeld histamine. Ze komen van nature voor in plantaardige en dierlijke producten. Maar ze komen ook voor in het menselijk lichaam. Ze beïnvloeden je spijsvertering, bloedsomloop en ademhaling. Biogene aminen kunnen door uiteenlopende prikkels uit lichaamscellen vrijkomen. Er ontstaan dan verschillende reacties zoals jeuk of hoofdpijn.

Waar zitten ze in?

Histamine komt makkelijker vrij door zogenaamde histamine-vrijmakers zoals chocolade (helaas!), aardbei, citrusvruchten, tomaat, drop, spinazie, maar ook conserveermiddel en smaakversterkers zoals Ve-tsin (E621). Biogene aminen ontstaan ook bij afbraak van eiwitten door bacteriën. Dit kan gebeuren wanneer voedingswaren bederven. Soms wordt er bij bereiding van eten zelfs bewust gebruikgemaakt van dergelijke bacteriën, zoals bij kaas en zuurkool (fermentatie). Van de prebiotische culturen in gefermenteerde groenten wordt gezegd dat deze juist de ‘goede’ bacteriën in je darmen ondersteunen. Hoewel het dus een effectief middel is om je darmflora in balans te houden, is het ter voorkoming van hoofdpijn beter om de inname van gefermenteerde groenten niet te overdrijven.

LEES OOK: Met deze 6 tips houd je diëten wél vol.

Voedingsrichtlijnen bij hoofdpijn/migraine

  • Zuivel: niet teveel. Geitenmelk is een goed alternatief.
  • Kaas: afhankelijk van bereidingswijze, maar laat oude kaas en schimmelkaas staan.
  • Vlees/ vleeswaren: rauwe producten bevatten minder biogene aminen. Varken bevat meer aminen dan rundvlees.
  • Vis/visproducten: verse vis en diepvries bevatten relatief weinig biogene aminen. Makreel, tonijn, kabeljauw en haring kun je beter laten staan. Eet liever schaal en schelpdieren, deze bevatten minder aminen.
  • Alcohol: in dranken zoals cider, bier en wijn kunnen biogene aminen zitten.
  • Koffie: geen cafeïne. Dit vernauwt bloedvaten. Het kan daardoor hoofdpijn tijdelijk verlichten, maar als reactie zullen de bloedvaten uiteindelijk verwijden, wat zelfs een migraineaanval kan uitlokken.
  • Fruit/fruitproducten: in vers fruit zitten kleine hoeveelheden aminen. Sla bananen liever over.
  • Groenten: verse groenten bevatten kleine hoeveelheden biogene aminen. Gefermenteerde producten zoals zuurkool bevatten aanzienlijk meer aminen.
  • Noten: cashew- en walnoten kun je beter laten liggen
  • Sojabonen/soja(melk) en afgeleide producten zoals ketjap kun je beter skippen.
  • Kruiden/specerijen: vanille bevat erg veel biogene aminen en zit in allerlei producten zoals koek, taart en ijs.

Bijkomend advies

Bij bederving ontstaan biogene aminen. Bewaar je eten dus op de juiste manier. Vries niet herhaaldelijk in. Hetzelfde geldt voor ontdooien en opwarmen. Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedsel. Als je kunt, geef dan de voorkeur aan gezonde producten uit de diepvries, of aan doorgekookt eten, biogene aminen kunnen namelijk niet tegen extreem lage of hoge temperaturen. Aardappelen, rijst en maïs geven over het algemeen geen overgevoeligheidsreacties. Mits zonder toevoegingen natuurlijk!

Tekst: Milan Pit