We zijn in de ban van het Corona virus. De wereld staat ineens op zijn kop en wij zijn er allemaal een beetje stil van. Ik probeer zelf de rust te bewaren en me te focussen op hoe ik mensen mag helpen en een bijdrage mag leveren aan de maatschappij, op welke manier dan ook. Helaas kan ik mijn lezingen en events momenteel ook niet voortzetten, maar het is mijn vak en missie als orthomoleculair PNI hormoontherapeut om mensen te inspireren en helpen bij een gezondere leefstijl, en helemaal nu! En dat is wat ik de komende weken ook blijf doen, lieve mensen. Ik wil jullie voedingstips, beweegtips, kooktips en leefstijltips geven, die je in deze periode van isolatie goed kunt gebruiken. Dus eerst de belangrijkste tips voor nu; ons immuunsysteem versterken. Onze weerstand willen we nu echt een handje helpen de komende tijd. Daarom deel ik met jou mijn persoonlijke 8 ANTI-GRIEP TIPS.

Onderstaande producten staan bekend om hun antivirale en antibacteriële eigenschappen en stimuleren je immuunsysteem, zodat jij hopelijk snel opknapt of zelfs de griep ontspringt.

1. Vitamine C – heeft een antioxidant functie, verhoogt de weerstand en draagt daarom bij aan een spoedig herstel mocht je de griep hebben. Maar het helpt ook preventief. Een hoge dosis hiervan vind je o.a. in citrusvruchten, donkere bladgroenten, broccoli, kiwi, paprika, tomaat, peterselie en rozenbottel. Dat betekent dus veel groente en fruit eten! Ook kinderen raad ik dit aan. Je mag ook een supplement nemen. Ongeveer 1000 mg Vitamine C extra slikken is aan te raden.   hier is mijn favoriet. (Nu met een leuke korting van 10%). Deze Vitamine C is liposomaal en daardoor heb je hier maar 1 a 2 pillen per dag van nodig.

2. Vitamine D; is ontzettend belangrijk om het immuunsysteem te versterken. We hebben zonlicht nodig om Vit D aan te maken en daarom is het heerlijk dat de zon nu gaat schijnen. En we kunnen nu lekker in de tuin zitten met ons gezichtje even in de zon. Maar op de niet zonnige dagen en bij een verzwakt immuunsysteem zou ik zeker vitamine D druppels suppleren. Ook voor kinderen en zwangeren vrouwen is wat extra Vitamine D onmisbaar nu. De aanbevolen hoeveelheden zijn 5,000 IU (international units) voor volwassenen, kinderen 2,000 IU, en baby’s 1,000 IU… Vitamine D3 druppels zijn overal online te koop. (Merken zoals Bonusan en Now werk ik ook graag mee).

3. Zink – verjaagt en voorkomt verkoudheid. Het geeft het immuunsysteem een duwtje in de rug.  Oesters bevatten heel veel zink, mocht je deze lekker vinden. Ook mag je een klein beetje extra suppleren. Je zou een bijvoorbeeld Zink zuigtabletten kunnen nemen. Deze tabletten kunnen de ernst van virale infecties in de keel tegengaan. Het gaat hierbij expliciet om zuigtabletten! (Online te koop, volg de richtlijnen op de verpakking).

4. Echinacea – is een populair en eeuwenoud kruidenmiddel tegen griep en verkoudheid en stimuleert het immuunsysteem en het helpt gewoon. Ze zijn in allerlei soorten te verkrijgen.

5. Blijf bewegen! We zijn nu geneigd om binnen te blijven. De sportscholen en sportclubs zijn gesloten, maar toch is het wel erg belangrijk om iets te blijven doen aan beweging. Ook voor kinderen. Ga de bossen in, lekker wandelen, fiets een rondje, spring even lekker met je kids op de trampoline of doe een 10 minute work-out online.

6. Groente, groente en nog een groente. Groente en fruit is nu natuurlijk essentieel, niet alleen voor je vitamine C, nee alle vitamines mineralen en antioxidanten bevinden zich in groente. Dus probeer toch ook zoveel mogelijk gezonde gerechten op tafel te zetten. Ook diepvriesgroenten zijn nu aan te raden.

7. Slaap! Je lichaam gebruikt veel energie om ziekten te bestrijden, daarom worden we zo moe als we ziek zijn of worden. Luister naar de aanwijzingen die je lichaam je probeert te geven en rust. Van alle adviezen die ik kan geven, is slaap waarschijnlijk de beste natuurlijke remedie die ik kan aanbevelen. Je hebt echt slaap nodig om je lichaam te laten herstellen. Dus wat vroeger naar bed kan je lichaam nu goed gebruiken.

8. Hydrateer! Een belangrijk ding om nu goed te blijven doen, zeker als je je al grieperig voelt. Dan is het aanvullen van vocht dat verloren is gegaan door zweet, urine en verminderde voedselinname nog belangrijker. Mijn favoriete vloeistoffen zijn gefilterd water, hete thee en bottenbouillon. 

Mocht je het Corona virus te pakken hebben wens ik je natuurlijk heel veel sterkte en beterschap! Voor iedereen, houd moed en zorg goed voor jezelf en elkaar. Stay safe!

Liefs Vivian