Gezond eten en leven gaan zeker samen met gezelligheid. Een feestje op zijn tijd kan zeker. Maar vaak voelen wij ons tijdens of na een feestje niet zo gezond en brak.

Hieronder staan tips om je fit en gezond te voelen, terwijl je aan het feesten bent.

  1. Niet drinken

    Gezelligheid zonder alcohol is zeker mogelijk. Te veel drank kan ervoor zorgen dat wij de controle over onze remmingen verliezen die kunnen leiden tot foute beslissingen. Om wel een drankje in de hand te houden, kun je kiezen voor een alcoholvrij drankje. Wil je toch alcohol drinken? Eet van tevoren wat en drink na een glaasje alcohol een glas water.

  2. Een groene dag

    Gedurende een groene dag moet alles wat je eet (zoveel mogelijk) groen zijn: spinazie, avocado, groene appels etc. Het eten van groen geeft antioxidanten, verhoogt je immuunsysteem en heeft weinig calorieën. Geef je lichaam een pauze en drink er genoeg water bij.

  3. Voorbereiding

    Plan vooruit en zorg voor een voedzame maaltijd of snack voordat je daar aankomt. Kun of wil je geen gezonde snack meenemen, kun je voordat je gaat veel water drinken en kiezen voor de gezondste opties daar.

  4. Stilte

    Probeer voordat je naar een feestje gaat of tijdens het feestje een moment stilte te houden. Zo leeg je even je hoofd, groepeer je je opnieuw en laat je reflecteren hoe dankbaar je bent voor je collega’s, vrienden en familie. Met veel energie kun je weer terug feesten.

  1. Vegetarisch feestje

    Heb je een etentje met collega’s, vrienden of familie? Stel voor om naar een vegetarisch restaurant te gaan. Kies voor lekker veel groenten en gezonde koolhydraten.

  2. Dans de nacht weg

    Het geheim van veel vrouwen om in vorm te blijven is: dansen. Sta bij een feestje dus niet aan de zijkant en ga lekker de dansvloer op. Je verbrand 250 calorieën in 30 minuten dansen, spoelt de drank en voeding door je lichaam en geeft endorfines af waardoor je je nog beter gaat voelen.

  3. Loop het uit

    Na een zware maaltijd kun je het beste een rondje lopen. Je zult je beter voelen en de spijsvertering komt op gang

Een aantal praktische tips:

  • Zorg dat je genoeg probiotica krijgt om gezonde darmfunctie te ondersteunen.
  • Wacht niet met sporten, maar doe het nu. Daarbij horen ook rustdagen, zodat je fit bent om te feesten.
  • Zorg dat je genoeg vezels binnen krijgt voor een goede spijsvertering. Dit helpt je in een periode van feestjes, eten en drinken.
  • Voeg kokosolie toe om gezond te blijven. Dit houdt je zowel binnen als buiten gezond en mooi.
  • Een dagje naar de sauna helpt om de toxinen uit te zweten. Een massage helpt om angst, stress, spanning te verlichten en stimuleert het immuunsysteem.
  • Studies tonen aan dat powernaps je meer energie geven, uithoudingsvermogen kunnen verhogen en je meer alert te laten voelen. Probeer een 20 minuten powernap voordat je gaat feesten. Vermijd suiker en cafeïne voordat je gaat slapen en zet je wakker. Je bent klaar om te gaan feesten!

Een feestje kan goed samengaan met gezond, lekker en fit. Geniet!

Tekst: Tisha den Otter voor Vivonline

Bron: mindbodygreen