De kritische supermarktgids De boodschappencoach is uitgebreid en geactualiseerd: Ralph Moorman gidst jou als consument nu nóg beter door het mijnenveld van de supermarkt. Nieuwe adviezen, extra geteste voedingsproducten én een nieuw hoofdstuk over superfoods! 

boodschappencoach update cover HR

De boodschappencoach?
Onbewerkt, puur en eerlijk eten is de perfecte voeding voor je lijf. Dat klinkt heel logisch. Maar toch wordt bijna alles in de supermarkt in de fabriek gemaakt. Gelukkig zijn er ook gezonde en ‘eerlijke’ producten in de schappen te vinden als je weet waar je op moet letten. In De boodschappencoach – Het beste uit de supermarkt vertelt Ralph Moorman hoe je producten van goede kwaliteit herkent tussen al het ongezonde fabrieksvoedsel.

 


Wie is Ralph Moorman?
Ralph beschrijft zichzelf als gezondheidscoach die streeft naar transparantie. Door zijn studie levensmiddelentechnologie aan de Wageningen University heeft Ralph van dichtbij kunnen zien hoe voedingsgrondstoffen bewerkt worden tot de eindproducten die in de supermarkt naar u lonken. Volgens Ralph heeft wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt meer te maken met chemie dan met kookkunst. “Tijdens mijn studie deed ik een aantal schokkende ontdekkingen over de voeding die we dagelijks in de supermarkt halen:
• Bijna alle voeding in de supermarkt is kunstmatig
• Moderne voeding bevat giftige stoffen en zit vol chemische toevoegingen
• Levensmiddelenfabrikanten zijn niet altijd eerlijk over hun producten.
• Er is schrikbarend weinig bekend over de relatie tussen voeding en gezondheid.”

“100% natuurlijk?”
Sinds de 1e uitgave van de Boodschappencoach in 2013 is er veel veranderd. Mede dankzij Ralph Moorman hebben supermarkten meer gezonde producten aan hun assortiment toegevoegd. Aan de andere kant reageren levensmiddelenproducenten op de beter geïnformeerde consument door de misleiding nóg geraffineerder aan te pakken. Zo wordt nu op grote schaal de term ‘natuurlijk’ gebruikt voor producten die dat helemaal niet zijn. Ook de slogans die naast de merknaam worden gebruikt, kunnen hun naam vaak niet waarmaken. Wees dus op je hoede bij elk product dat een gezondheidsclaim in de slogan herbergt!

Nieuwe aanraders en afraders
Voor de nieuwe gids heeft Ralph ruim 80 nieuwe producten gescreend. De overzichtelijk ingedeelde voedingsproducten zijn tevens bestempeld als ‘aanrader’ of ‘afrader’. Dankzij kleurcodes en symbolen is in één oogopslag te zien welke levensmiddelen je veilig in de boodschappenkar kunt laden – en welke je beter kunt laten liggen. Daarnaast heeft Ralph voor een nieuw hoofdstuk het assortiment ‘superfoods’ kritisch onder de loep genomen en ook daar een aantal Afraders aangetroffen…

Voeding en gezondheid
De levensmiddelenfabrikanten hebben doorgaans weinig verstand van voeding en gezondheid. Exclusief voor VivOnline lezers deelt Ralph hier alvast 3 interessante feitjes die voor de nodige reuring kunnen zorgen.

  1. Vruchtensap ‘voor de dagelijkse portie fruit’
    Iedereen weet dat fruit gezond is, maar de meeste sappen in de supermarkt zijn fruitconcentraten, aangelengd met water. En dat is heel wat anders dan een versgeperste appel of peer. Omdat het gehalte aan natuurlijke suiker in fruitconcentraten hoog is, kan het bij overmatige consumptie tot overgewicht en insulineresistentie leiden. Veel sappen zijn bovendien gepasteuriseerd, een proces waarbij vitamines verloren gaan en vaak alleen de vitamine C teruggebracht wordt om het imago te redden. In vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank zit niet alleen het sap van fruit, maar ook veel toegevoegde suiker.
  2. Margarine ‘om uw cholesterol te verlagen’
    Unilever voert een marketingcampagne om u te laten geloven dat Becel pro-activ met toegevoegde plantensterolen ons tegen hart- en vaatziekten beschermt. Hoewel er wordt geschermd met wetenschappelijke studies, kan deze claim niet worden hardgemaakt. Plantensterolen hebben wel een bewezen cholesterolverlagende werking (dit mag dus wel geclaimd worden), maar of het verlagen van cholesterol een direct, oorzakelijk verband heeft met een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten, is nog steeds onderwerp van discussie. De kritische organisatie Foodwatch vindt daarom de suggestie dat Becel pro-activ de kans op hart- en vaatziekten verkleint misleidend en voert actie om deze claim te verbieden.
  3. Lightproducten ‘voor de slanke lijn’
    Een product mag light genoemd worden als het minder calorieën bevat of als er minder suiker in zit. Als er minder calorieën in zitten, zijn vetten vaak vervangen door koolhydraten. Er zijn echter steeds meer aanwijzingen dat niet vetten, maar juist koolhydraten overgewicht veroorzaken. Als een lightproduct minder suiker bevat, is suiker meestal vervangen door chemische zoetstoffen. Het gezondheidseffect van deze stoffen op de lange termijn is onduidelijk, terwijl ze u niet van de dikmakende (!) zoetverslaving afhelpen. Bovendien: of het aantal calorieën dat u binnenkrijgt u wel of niet dik maakt, hangt samen met uw hormonale evenwicht en uw bewegingspatroon. Ook spelen zaken als compensatiegedrag en zoetverslaving mee. Dat het eten van lightproducten tot gewichtafname leidt, is een te simpele voorstelling van zaken.

WINACTIE!

Ook wij van VivOnline waren enigszins verbaasd over de uitslag van enkele nieuw geteste producten.. De gids is wat ons betreft onmisbaar! En zeg nou zelf, wie wil er nu niet zo’n boodschappencoach? Het goede nieuws is dat wij maar liefst 3 exemplaren mogen weggeven! Laat ons op Facebook onder dit bericht weten waarom jij graag dit boekje zou willen winnen. En wie weet ga jij dankzij Ralph goed gegidst op safari naar de supermarkt en kom je gezond de jungle uit!
Meedoen kan t/m 8 maart! De winnaars ontvangen persoonlijk bericht.

Niet gewonnen? Het boek is ook online te bestellen!