Gezond op vakantie? Kan dat? Maar vooral; wil ik dat? Vakantie staat voor velen in het teken van genieten, niks hoeven, niet te veel nadenken en heerlijk eten en drinken. En laten we dat vooral zo houden, even tot rust komen is heel belangrijk.

Hoe eet jij op vakantie?

Wil je genieten, ontstressen, goed slapen en mooi bruin worden? Dan is gezonde voeding van essentieel belang. Uiteraard kan dit met een glaasje wijn bij het eten en een lekker dessert of een heerlijk ijsje ‘s middags. Maar het binnenkrijgen van gezonde vetten, vitaminen en mineralen – zoals met vis, groente en fruit – laten je lichaam pas echt ontspannen. Op vakantie ben je vaak geneigd gezonde principes te laten varen en vettige koolhydraatrijke snacks tot je te nemen. Juist deze producten brengen jouw lichaam behoorlijk in de war. Transvetten, zoals in gefrituurd voedsel, en snelle koolhydraten, zoals in witbrood en witte pasta’s, worden door je lichaam veel slechter verwerkt. Je krijgt een onstabiele bloedsuikerspiegel en raakt snel vermoeid, slap of ervaart hoofdpijn.

Lekker broodje voor de maaltijd?

Met name brood is een grote verleiding voor ons Nederlanders. Cardioloog William Davids deed grondig onderzoek naar tarwe als graansoort en ondervond dat dit graan verre van bevorderlijk is voor ons verteringsstelsel, bloedsuikerspiegel, huid en maag. The Wheat Belly oftewel de broodbuik – denk aan onaantrekkelijke maaguitstulpingen – ontstaat volgens Davids door het eten van tarwe. Toch zijn dit juist klachten die we op een vakantie wensen te vermijden. Daarom is het verstandig te matigen met tarwerijke voeding. Wees niet té streng voor jezelf, maar geniet van de lokale, verse en gezonde producten die jouw vakantieland te bieden heeft. Geheid dat je lekker zult eten!

Tip: Volg nu mijn online programma in 21 dagen slanker, een onderdeel in het online programma in 8 weken hormonaal in balans! Waarin ik je 3 weken lang online begeleid om weer op gewicht te komen, of kilo’s kwijt te raken.

Tips van Viv

  1. Eet mediterraan en geniet van verse salades, eitje, gegrilde vis, mager vlees en kip, olijven, avocado’s, gegrilde groenten, humus in combinatie met een flinke scheut olijfolie
  2. Kies overdag als tussendoortje voor vers fruit zoals een lekkere fruitsalade op je strandbedje ipv ijsjes. Smoothies bij strandtentjes – zonder suiker graag – kokossapjes of kokoswater is ook lekker verfrissend en zorgt door de electrolyten voor de juiste vochtbalans.
  3. Eet ongebrande noten. In kleine supermarktjes aan de kustplaatsen verkopen ze vaak zakjes noten, ideaal voor op het strand
  4. Het makkelijkste tussendoortje is de avocado. Een lekker rijpe verse van de markt. Zorg wel dat je altijd een klein lepeltje in je tas hebt!
  5. Verse vis, met name schaaldieren. In landen rond de Middellandse Zee is vis veel gebruikelijker om dagelijks te eten. Een schaaltje verse garnalen als tussendoortje is de perfecte brain booster
  6. Doe rustig aan met brood. Je gaat door het eten van brood vaak ook meer eten en door de granen kun je ook meerlast krijgen van een moeilijkere stoelgang.  Als je brood eet, eet alleen vers brood of zuurdesembrood in combinatie met  roomboter en of olijfolie. De combinatie van koolhydraten met goede gezonde vetten houden de bloedsuikerspiegel meer in balans. Waardoor je niet een suikerpiek krijgt.

Hoe bescherm je jouw huid zo gezond mogelijk?

Vitamine D is een essentieel hormoon voor gezonde botten, je immuunsysteem en bloedregulatie. En jouw lichaam produceert dit hormoon elke keer als jij het zonlicht in stapt. Toch is bescherming tegen de zon heel belangrijk. Volgens The World Health Organization heb je aan 5-15 min, een paar keer per week, genoeg om voldoende vitamine D aan ta maken. De UVA en UVB type zonnestralen die door onze atmosfeer reizen, bereiken direct je pure huid en zorgen voor de verkleuring. Verkleuring is echter eigenlijk een signaal dat het je huid schade ondervindt met pigmentvlekjes, rimpels, verzakking en een leerachtig huidje tot gevolg.

What to do?!

Bescherming is dus een must, maar komt niet alleen neer op zomaar een zonnebrandcrème. Helaas zitten de meeste vol met slechte synthetische stoffen die via je huid in je bloedbanen terecht komen en schadelijk zijn voor je. Een goede voedende dagcrème met een hoge SPF (Sun Protector Factor) is de eerste bescherming die je op eenvoudige wijze kunt toepassen. Verbrand je normaal na 15 min in de zon? De waarde van SPF – bijvoorbeeld 30 – zorgt  ervoor dat je 30 maal 15 min de zon in kunt. Houd altijd rekening met zweten, zwemmen en inspanningen, deze zorgen ervoor dat je SPF minder effectief is. Check bij het kopen van de zonnecrème even de ingrediënten en mijd de crèmes met vitamine A – retinylpalmitaat of retinol en de stof Oxybenzone. Deze stoffen hebben een negatief effect op je hormonen. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw crème even checkt op bescherming van beiden stralingen, dus zowel UVA als UVB.

Tips van Viv

  1. Smeer je thuis al uitgebreid in, minimaal 30 minuten voordat je de zon in gaat
  2. Ga geen hele dagen liggen bakken op het strand, pak óf de ochtend óf de middag zon en mijd de piekuurtjes tussen 12.00 – 14.00
  3. Blijf regelmatig smeren, liever een keer te veel dan te weinig
  4. Wanneer je merkt dat je huid branderig aanvoelt, ga dan uit de zon. Een extra keer zonnebrand opsmeren doet de broze huid geen goed en de rode kleur is een duidelijk signaal van jouw huid: oppassen!
  5. Gebruik een parasol voor de warme uurtjes op het strand, want ook in de schaduw word je bruin, maar je huid is minder direct in contact met straling en dus is het een stuk veiliger zonnen.