Mentale gezondheid is naar mijn mening net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid. Helaas zijn psychische aandoeningen nog steeds veel minder geaccepteerd in de maatschappij. Langzaam komen begrippen als ‘depressie’ of ‘burn-out’ vaker in de media voorbij, een goede start. Daarom schrijf ik in dit artikel 5 dingen die we van mensen met een psychische kwetsbaarheid kunnen leren. 

Anna blogt op The Stubborn Way over het verlies van haar partner door zelfdoding, mentale gezondheid en de nog steeds overheersende taboes. Op haar blog The Stubborn Way komen ook mensen aan het woord, die iets over hun kwetsbaarheid willen vertellen. Want net zoals iemand met een gebroken been, heeft iemand met mentale problemen er niet om gevraagd.

Natuurlijk is iedereen anders en zo zijn ook psychische aandoeningen verschillend. Sommigen zijn erger dan anderen, zowel voor de persoon zelf als voor de naasten. Dit is zeker geen artikel over, dat psychische kwetsbaarheden leuk zijn, of makkelijk, of te wensen. Maar de mens met kwetsbaarheid, die is mooi.*

5 dingen die we van mensen met mentale kwetsbaarheid kunnen leren:

  1. Oordeel niet

Dit is iets wat ik ondertussen vaker heb gespot bij mensen met een kwetsbaarheid. Ze oordelen minder. Iedereen heeft zijn eigen verleden, zijn eigen verhaal. En we hebben allemaal dingen, die ons (nog) niet lukken.

  1. Leef in het hier en nu

Ken je dat? Je blijft maar rennen, doet je best om maar je doel te bereiken. Wat ergens in de toekomst ligt natuurlijk. De mooie baan, of het afstuderen, een nieuwe auto, noem maar op. En terwijl je bezig bent met de toekomst, mis je het heden. Jammer, toch?

  1. Waardeer kleine dingen

Vaak zijn we op zoek naar het grote succes, de perfecte uitkomst. Als het niet goed met je gaat, leer je vaak om kleinere dingen te kunnen waarderen. Een kleine stap vooruit is nog steeds een stap vooruit.

  1. Let op je woorden

Dit heb ik van een vriendin. Ze wees me er een keer op, dat ik heel vaak het woord ‘moeten’ gebruikte. “Moet je dat echt allemaal” vroeg ze mij. De zin krijgt namelijk een andere betekenis als je zegt “ik wil”.

  1. Wees lief tegen jezelf

All-time-favourite. We zijn veel te veel bezig met hoe wij eruitzien en of we de juiste kleren dragen. Het haar goed zit. Zeggen wat mensen verwachten. De enige persoon die erop let of jezelf gelukkig bent ben je zelf. En je zult jezelf dus ook op nummer een moeten zetten. En daar hoort het ook bij om lief tegen jezelf te zijn. Want jij bent waardevol.

*Maak je je zorgen om iemand of ben jij iemand met psychische kwetsbaarheid? Zoek dan professionele hulp, ze zijn ervoor opgeleid om jou te helpen.