Om productief te kunnen werken is het belangrijk dat je werkplek netjes is. Het toevoegen van een plant kan al heel veel toevoegen aan de sfeer. Maar er zijn nog meer hulpmiddelen om een productieve werkomgeving te creëren.

1. Ruim alles op wat je meer dan een maand niet hebt gebruikt.

Kijk eerst of er misschien iemand anders in het kantoor het kan gebruiken en anders kan je het altijd doneren. Het is belangrijk om consistent op te ruimen. Zo blijft het netjes en fris. Het fijne van een nette werkomgeving is dat het kan leiden tot een hogere productiviteit, inspiratie en meer energie. Wees ook niet bang om eens in de zoveel tijd wat kleine veranderingen te maken op je bureau.

2. Behoud de items die je elke dag gebruikt.

Denk aan kopjes, water glazen, notitieboek en een kamergeurtje. Als je deze producten altijd bij de hand hebt scheelt het enorm veel tijd. Zo heb je alleen de essentiële dingen op je bureau en ligt er niet iets wat overbodig is.

3. Maak elke vrijdag tijd voor administratief werk.

Als je dit niet doet gaat de stapel op je bureau op z’n tijd een eigen leven leiden. Het is misschien niet het leukste werk, maar het moet toch gedaan worden. Besteed daarom elke vrijdag een half uur (of meer) aan het opruimen van je bureau en het organiseren van je bestanden. Hoe fijn is het als je maandag op een opgeruimde werkplek kan beginnen met de week? Je toekomstige zelf zal je bedanken.

4. Organiseer je prullaria op een dienblad.

Een van de nadelen van een open kantoor is het feit dat iedereen jouw bureau kan zien. Niemand wil “die persoon” zijn die altijd een rommelig bureau heeft. Daarom is het een goed idee om je prullaria wat beter te organiseren. Dit kan in een lade, maar het kan ook op een leuk dienblad. Dan ziet het er ook nog eens mooi uit!

5. Vorm en functie zijn beiden belangrijk.

Investeer daarom in een mooie glazen waterfles of een mok en een gaaf design. Dan is het een stuk minder erg om die voorwerpen op je bureau te hebben. Hoe het oogt is ook van belang.

6. Probeer een bullet journal to-do lijst.

Het handige aan een bullet journal is dat je altijd je ideeën erin kan opschrijven. Ze komen toch altijd op de raarste momenten. Soms onder de douche, om 1 uur ’s nachts of tijdens een vergadering. Hoe handig is het dan om dit op te kunnen schrijven op één plek! Probeer het ook zo snel mogelijk op te schrijven als het idee er nog is en om je focus te behouden.

7. Verberg of organiseer je kabels.

Hoe netjes je bureau ook is, als er tien kabels in een knoop op je bureau liggen oogt het meteen rommelig. Daarnaast is het ook super onhandig als je telefoonkabel in de knoop zit met je koptelefoon, oplader en usb-kabel. Probeer een kabel accessoire om ze georganiseerd en opgeruimd te houden.

8. Voeg etherische oliën toe.

Bepaalde geuren kunnen een positieve invloed op je humeur en concentratie hebben. Zo is rozemarijn fijn om je geest scherp te houden. Kijk wel eerst even of het in je kantoor goed is om een geur te verspreiden. En als het mag is ’s avonds een rustgevende kaars heel prettig als je tot laat moet werken.

9. Maak plaats voor een plant.

Denk aan een klein plantje zoals een Aloë vera, vetplantjes of een cactus. Uit onderzoek is gebleken dat het hebben van een plant op je bureau (of in huis) het geluk verhoogt en de lucht zuivert. Zo maak je de werkplek visueel, metaal en fysiek meer stimulerend.

10. Zet iets neer wat je laat glimlachen.

Het maakt niet uit wat het is, als je er maar goede herinneringen bij krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een foto van vakantie, je favoriete boek, een tekeningen van je kind of een mooie kaart.

11. Gebruik een ergonomische kussen op je stoel.

Dit is super goed voor je rug en je houding als je uren op een stoel zit. Het is niet alleen beter voor je wervelkolom, het zorgt er ook voor dat je veranderd van positie zodat je alert en productief blijft.

 

Tekst: Emma Bering voor Vivonline