Happy mind, happy body. Klinkt vaak makkelijker dan gedacht. Van je lichaam houden, terwijl je dat eigenlijk helemaal niet doet.

Kritisch naar jezelf kijken en denken dat het nog perfect moet. Wij leggen vaak de focus op wat nog anders of beter moet. Het is goed om kritisch te zijn, maar het mag je niet in de weg staan.

Zet het negatieve om naar liefde voor jezelf. Wanneer je dit doet, zul je zien dat het allemaal een stuk makkelijker en leuker wordt. Focus je op het positieve. Kijk naar wat je wel kan en bereikt hebt. Het belangrijkste is om goed voor jezelf en je lichaam te zorgen. Hieronder staan tips om wat meer van je lichaam te gaan houden:

  1. Onze gedachten

    Misschien sta je er niet zo bij stil, maar gevoelens als stress en angst kunnen gezondheid vaak in de weg staan. Er zijn verschillende manieren om onze gedachten en gevoelens een boost te geven:

  • Meditatie: niet te moeilijk, gewoon heel even de focus op je adem.
  • 8 uur slaap per nacht
  • Een half uur per dag even alleen: geen mobiel, laptop, vrienden en familie
  • Lezen
  • Wandelen in de natuur

Wanneer je een paar van deze elke dag even doet, geef je onbewust een boost aan je mind.

  1. Mindful eten

    Respecteer je lichaam bijvoorbeeld wanneer het hongergevoel optreedt, maar ook wanneer je vol zit. Je moet je goed voelen over wat je eet en wanneer je klaar bent met eten. Voeding hoog in suiker of zout zullen je misschien op den duur een misselijkheidsgevoel geven of een lagere energielevel. Maar begrijp het niet verkeerd. Je hoeft niet elke dag strict gezond te eten. Wees lief voor jezelf en gun jezelf ook af en toe iets lekkers. Hierin kun je namelijk ook hele lekkere en gezonde keuzes maken. Uiteindelijk moet je een balans vinden waarin jij je happy voelt en je goed voor je lichaam zorgt.

  2. Denk niet zwart-wit

    Geef jezelf toestemming om te eten. Misschien een rare tip, maar vaak wel herkenbaar. Wanneer je veel moeite moet doen om jezelf bepaalde voeding te verbieden, komt dat vaak later tot uiting in cravings. Je hebt dan geen controle over je lichaam. Het verbieden kan later gevoelens hebben waarin je je bijvoorbeeld somber voelt en je hebt meer kans op eetbuien. Eigenlijk zijn hele negatieve gevoelens over eten slechter voor je gezondheid dan het slechte voedsel zelf. Gooi de negatieve gevoelens over eten over boord. Zorg wel goed voor jezelf, maar geniet.

  3. Detoxen

    Elke ochtend starten met een glas lauwwarm citroenwater geven je lichaam al een boost. Detoxen, op welke manier dan ook, geeft zowel lichamelijk als mentaal je een boost. Je voelt je beter, lichter en gezonder. Ook wanneer je natuurlijke producten voor je huid gebruikt.

  4. Respecteer je lichaam

    Het kost vaak even te tijd om echt van je lichaam te houden. Daarnaast ben je zeker niet de enige. Maar het fijne is, het is zeker mogelijk om van lichaam te gaan houden. Wanneer je je lichaam goed verzorgd geeft dat je een gezond, gelukkig en fijn gevoel van binnen. Letterlijk en figuurlijk.

  5. Dankbaar

    Wees dankbaar voor wat je al hebt. Kijk bijvoorbeeld even terug naar een jaar of jaren geleden. Kijk waar je nu staat en wat je misschien vroeger graag wilde. Sta af en toe eens stil bij dingen waar je dankbaar voor bent.

Vaak is het je mind die je even moet veranderen. En eigenlijk zouden wij dat allemaal wat vaker moeten doen. Zet het negatieve om naar het positieve en focus je daar op. Stap elke ochtend met een glimlach uit bed en geniet van de mooie en lekkere dingen van het leven. Happy mind, happy body, happy you!

 

Tekst: Tisha den Otter voor VIVONLINE

Bron: mindbodygreen.com