Zoutarm koken met kruiden

Zomertijd! Heb jij er ook zo naar uitgekeken?

Eindelijk weer je bikini aan, ijsjes eten, en heerlijke zomerse avonden waarbij je lekker lang buiten kunt blijven zitten. Waar ter wereld dan ook, ieders vakantiedagindeling wordt voor een groot deel toch bepaald door eten en drinken!

zoutarm koken met kruiden nierstichting

Zomerse risico’s

Voedingsmiddelen en gerechten die je op je buitenlandse bestemming tegenkomt zijn vaak net weer even anders dan je gewend bent in Nederland. Dat is in eerste instantie natuurlijk alleen maar leuk, want dat draagt juist bij aan je vakantiegevoel. Anderzijds vraagt het je ook om een beetje op je hoede te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld niet in elk land zonder risico een salade bestellen of ijsklontjes in je water vragen . Maar ook de bereiding of het gebruik van ingrediënten kan anders zijn dan je gewend bent of zelfs zeer ongezond zijn!

Te veel zout

Er wordt regelmatig vergeten dat producten en gerechten vaak grote hoeveelheden zout bevatten. Per jaar eten we gemiddeld maar liefst 1 kg zout te veel! En dat terwijl teveel zout je bloeddruk verhoogt en kan leiden tot onherstelbare schade aan je nieren. Dus wanneer jij niet alleen jezelf maar ook zeker je nieren een gezonde zomer gunt, is het van groot belang om op je zoutinname te letten.

Hoe minder je met zout?

Minder zout eten moeilijk? Nee hoor! Met een paar simpele tips boek je al resultaat.

Door zelf te koken kun je niet alleen gebruik maken van verse en pure producten, maar houd je ook zelf in de hand hoeveel zout er precies in je maaltijd terecht komt. Ook bestaat er een groot misverstand dat zout en peper de enige smaakmakers in de keuken zijn. Maar er is zoveel meer! We raden je aan om je eens te verdiepen in de wereld van kruiden en specerijen. Ze geven even heerlijke smaak, geur en kleur aan je gerecht.

Inspiratie

Om te laten zien hoe makkelijk het is om heerlijke zoutarme alternatieven op tafel te zetten, inspireren we jullie vandaag met onze favoriete keuken in de zomer, namelijk: Italiaans!

Een heerlijk zoutarm alternatief voor de zomer!

Vispakketje op de barbecue

 Vispakketje op de barbecue Vispakketje op de barbecue

Gun jezelf de tijd

Tot slot: gun jezelf wat tijd! Het duurt enkele weken voor de smaakpapillen gewend zijn aan minder zout eten. In het begin smaakt minder zout eten vooral flauw, maar na een tijd wordt veel zout juist als vies ervaren.

6 gram zout ADH

De zoutmeter

Ben jij inmiddels ook nieuwsgierig geworden hoe zoutarm of zoutrijk jij eet? Via de zoutmeter van de Nierstichting kun je daar heel gemakkelijk achter komen. Je kunt de zoutmeter hier vinden. Als je deze invult kun je ook nog een leuk zomers zoutarm receptenboekje aanvragen.

Tekst: Maartje Meijers voor VivOnline