Niet elk voedsel is ook voeding. Tijdens mijn opleiding geneeskunde heb ik hier weinig bij stilgestaan. De kracht van voeding is namelijk geen onderwerp dat tijdens de opleiding aan bod komt.

Voeding

Ons huidige voedingspatroon staat ongelooflijk ver af van wat onze voorouders hebben gegeten. Zelfs het aanbod in ziekenhuizen of in de kantine van de medische faculteit. Artsen weten veel van ziektes, maar weinig over gezondheid. En nog minder over voeding. De meeste artsen geloven onterecht dat gevarieerd eten (wat dat dan ook moge zijn) tekorten aan vitaminen en mineralen voorkomt.

Je bent niet wat je eet

Je bent niet wat je eet, maar vooral wat je opneemt. De functie van de darm is dus essentieel. Voor een goede functie van de spijsvertering zijn vooral groenten van belang. Hoe meer, hoe beter. En geef de spijsvertering rust. De mens eet namelijk veel te vaak. En hierdoor teveel. Doordat de industrie aan onze voeding sleutelt, zorgen de suikers, (trans)vetten en zouten ervoor dat je blijft eten. Dat je vervolgens door verkeerde eetgewoontes geld kwijt bent aan de gezondheidszorg is bijzaak. Onthoud dat als je voeding door mannen in witte jassen is gemaakt, de kans veel groter is dat je bij andere mannen in witte jassen uitkomt. Vertrouw vooral de natuur.

De natuur als leraar

Hoe kun je vandaag starten OERsterke eetgewoontes? Voel allereerst wat voeding met je doet. En integreer deze adviezen met kleine stapjes in je leefstijl.

  1. Drink meer water en kruidenthee. En espresso na de maaltijd is prima. ’s Avonds een glas biologische rode wijn ook. Vermijd frisdrank, vruchtensappen en overmatig koffie en alcohol.
  2. Eet meer groenten. Je darm(flora) is er blij mee. Experimenteer en varieer.
  3. Eet (lokale) superfoods, waaronder rabarber, bloemkool, ui, knoflook, prei, geelwortel, gember, paddenstoelen en zeegroenten.
  4. Eet minder vaak. Het liefst maximaal 3 keer per dag.
  5. Eet niks meer na 19:30 uur. Geef je spijsvertering rust.
  6. Eet vitale vetten zoals olijfolie, kokosolie, roomboter, avocado, lijnzaad, noten, zaden, wild vlees en vis. Gooi margarine of halvarine in de prullenbak.
  7. Eet minder kunstmatige koolhydraten zoals koek, snoep, brood en pasta.

 

Vergeet vooral niet te ontspannen en te genieten. Misschien is dit wel het belangrijkste ingrediënt.

 

Gezondheidsgroet,

 

Drs. Richard de Leth