In dit artikel lees je een review van Kim & Daphne over ‘Jouw Persoonlijke Cyclusplanner’. Je kunt het boek via deze link op bol.com aanschaffen.

Update na 4 maanden cyclusplanner.. Het is inmiddels alweer 4 maanden dat ik dagelijks gebruik maak van de cyslusplanner (naast ’t gebruik van mijn Daysy-cyclus-computer), hoogste tijd voor een update lijkt mij! Denk je ‘Cyclusplanner wat is dat?!’ ‘Daysy wat is dat?!’ kijk dan even mijn filmpje met de review over de cyclusplanner terug en/of lees de blog over mijn ervaringen met de Daysy.. (onderstreepte groene woorden, zijn klikbaar..)

Ervan uitgaande dat je dus (nu) weet wat de cyclusplanner inhoudt, deel ik graag mijn 1e bevindingen met jullie. Met als doel uiteraard dat ik vrouwen inspireer om zichzelf ook meer te verdiepen in de vrouwelijke cyclus, zodat de ‘hormonale struggle’ veel minder groot wordt en op den duur gewoon verdwijnt! Yes vrouwen dat kan! En misschien juichen er nu ook wel een heleboel mannen mee.. 😉

Vooropgesteld: vrouwen hebben hormonale schommelingen, dat is een feit en dat hebben we ook nodig om ons te kunnen voortplanten. Dat dit heel anders werkt als bij een man is ook een feit! Mannen voelen zich qua hormoonhuishouding elke dag ’t zelfde, elke dag hebben ze een testosteronpiek in ’t zelfde tijdsbestek.

Vrouwen hebben een zo mooi geheten ‘maancyclus’ en voelen zich geen dag ’t zelfde! Dit kun je misschien op dit moment nog ervaren als ‘oneerlijk’ of ‘vervelend’, maar geloof mij dat als dit binnen ‘beperken’ blijft, er geen mega-dips en mega-pieken zijn, dit alleen maar geweldig is. Hoe mooi is ’t om mee te bewegen op dat wat natuurlijk is en dat wat een vrouw een vrouw maakt? Die ‘diepe dalen en hoge pieken’ mogen we definitief achter ons laten, in de cyclusplanner vind je daarvoor heel veel praktische tips.

Van voeding, tot suppletie tot stress-management, want dat deze zaken allemaal invloed hierop hebben is een feit.. (Wil je nog dieper je eet en leefgewoonte aanpassen, dan is ’t boek ‘Herstel je hormonen in 10 stappen‘ van Vivian Reijs echt een aanrader!

Terug naar de cyclusplanner; het inzicht dat deze planner (agenda) je geeft na in totaal 12 maanden is geweldig. Vrijwel niemand kan objectief naar haar eigen stress-niveau, gemoedstoestand, voedingspatroon etc kijken ACHTERAF, als je dit niet op ’t moment zelf eerlijk noteert. Door dit inzicht leer je mee te bewegen met je cyclus.

Wanneer je je vrouwelijke cyclus kunt aanpassen middels de tips en minstens zo belangrijk; kunt accepteren, dan kun je enorme winst boeken! Het is niet natuurlijk en dus niet normaal, dat wij als vrouwen met een wisselende hormoonspiegel, continue op 1 niveau moeten presteren, maar tegenwoordig vraagt de wereld (en de economie) dit wel van ons.

Hoe mooi is ’t om je (zo enorm nodige) rustmomenten binnen je cyclus te kunnen plannen? Dat niet iedereen 2 dagen vrij kan nemen, bij de start van de menstruatie snapt Vivian en uiteraard ik ook, maar niet al je afspraken van de week + sporten op die dagen plannen, is dan wel heel handig! Dat je ipv krachttraining (= testosteron) die dagen, lekker alleen de natuur ingaat om te wandelen of aan yoga te doen, omdat je oestrogeen-balans daar blijer van wordt en uiteindelijk jij dus ook, zijn prachtige dingen om te leren over jezelf!

Welke belangrijke punten zijn mij over mijn cyclus opgevallen terugkijkend op de afgelopen 4 maanden?

  • voorafgaand aan mijn menstruatie begin ik meer te dromen, slaap ik vaster
  • voorafgaand aan mijn menstruatie ben ik met vlagen licht prikkelbaar zonder overduidelijke aanleiding
  • voorafgaand aan mijn menstruatie voel ik mij vaker neutraal in mijn stemming en loop ik niet over van blijdschap en/of enthousiasme. Ook hou ik gedachten vaker voor mijzelf
  • voorafgaand aan mijn menstruatie zie ik soms ‘beren op de weg’ die later ineens heel anders blijken te zijn (dit noteren en inzicht hierin krijgen is zo verhelderend!)
  • tijdens mijn menstruatie ben ik erg relaxed in mijn stemming
  • tijdens mijn menstruatie vind ik ’t fijn om meer rust om mij heen te hebben
  • tijdens de eerste dagen van mijn menstruatie ben ik huiselijker
  • tijdens mijn menstruatie voel ik mij vrouwelijker
  • als mijn menstruatie samenvalt met volle maan (de 2e maand viel zij samen met volle maan (supermaan) in schorpioen, mijn sterrenbeeld) ervaar ik meer moodswings en buikklachten dan ik gewend ben
  • als ik tijdens de 1e 2 dagen (vanaf ’t aandienen) van mijn menstruatie, minder stress heb en ontspanning inbouw, verloopt mijn menstruatie nóg veel soepeler
  • na de menstruatie voel ik mij happy
  • na de menstruatie neemt mijn libido weer wat toe
  • na de menstruatie heb ik enorm veel zin om fanatiek te sporten en veel met gewichten te ‘werken’
  • na de menstruatie slaap ik lekker en rustig (zonder veel dromen)
  • tijdens de ovulatie voel ik mij uiterst happy
  • tijdens de ovulatie is mijn libido ’t hoogst (logisch dat moeder natuur dit zo regelt hé..)
  • tijdens de ovulatie voel ik de eisprong zelf nog steeds erg goed (wisselend per maand links of rechts), maar ik heb hier al een half jaar geen pijnstilling meer voor hoeven innemen (ik veranderde mijn voedingspatroon (+ suppletie) na de uitslag van mijn EMB, lees er hier meer over..)
  • tijdens de ovulatie lig ik vaker wakker en slaap ik onrustiger

Na deze conclusies, die ik heel makkelijk kon trekken door alles wat ik heb bijgehouden in de cyclusplanner, kan ik mijn agenda beter afstemmen op mijn cyclus. Een voorbeeld is, dat ik gedurende de 1e 2 dagen van mijn menstruatie, meer rust inbouw en dat ik juist tijdens de ovulatiefase een extra tandje bijzet qua sport en/of afspraken. Ik overvraag mijzelf vooral niet op momenten, waarvan ik weet dat dit niet in mijn voordeel gaat werken!

Dit is echt een vorm van zelfliefde heb ik ervaren. Vroeger was ik hard voor mijzelf en oordeelde ik snel dat ik even door moest zetten (‘Pffff mooi excuus die hormonen hoor!’), nu weet ik dat ik daar niks mee bereik en ben ik extra lief voor mijzelf, wanneer mijn lichaam daarom vraagt. Wekelijks bekijk ik ook de voedingstips die Vivian heeft genoteerd in de cyclusplanner en pas ik mijn voeding, waar dat kan, aan op de fase waarin ik als vrouw verkeer.

Ter verduidelijking; ik ervaar geen heftige lichamelijke klachten tijdens of voorafgaand aan mijn menstruatie. Ik kan mij van vroeger nog goed herinneren dat ik echt krampen had en hoofdpijn en enorm vocht vasthield. Dit soort klachten horen niet bij een cyclus van een vrouw, hoe zeer dat soms ook voorgeschoteld wordt in de media of verteld van vrouw op vrouw! Ik heb (meest van de tijd) een uitgebalanceerd eetpatroon (eet ook vaak aangepast op mijn cyclus), neem supplementen om dit te ondersteunen en let op specifieke andere punten die de cyclus in positieve zin beïnvloeden.

Ben jij ook enthousiast geraakt na het lezen de review van Kim & Daphne? Bekijk hun review hier.

‘Jouw Persoonlijke Cyclusplanner’ is te verkrijgen via deze link op bol.com.