Ontbijtsmoothies zijn een heel fijne en makkelijke manier om ’s ochtends al groente binnen te krijgen. Door groente ’s ochtends in een smoothie te verwerken, merk je nauwelijks dat je je lichaam al voorziet van de nodige groentes.

Smoothies met groente zijn voedzaam, vullend en je kan er een flinke tijd op teren. Als je dit vaker eet, en lange tijd volhoudt, kan het zelfs zo zijn dat je er meer energie van gaat krijgen.

De komende maand zal ik elke week een nieuwe ontbijtsmoothie met groenten met jullie delen! Deze smoothies zijn niet alleen erg lekker maar ook nog eens vrij simpel om te maken.

Smoothie 1: Bietensmoothie

Ingrediënten:

  • 135 ml kokosmelk.
  • 125 gram bevrore blauwe bessen
  • 125 gram gekookte (koude) bietjes
  • 1 banaan
  • munt naar smaak
  • sap van een halve limoen

In principe kan je alle ingrediënten tegelijk in je blender doen. Een goede en sterke blender moet dat zeker kunnen hebben. Wil je het liever stapsgewijs doen, dan zou je de volgende volgorde kunnen aanhouden.

  1. Doe de groente samen met de banaan en het vocht in de blender.
  2. Laat draaien totdat er een smoothie is ontstaan.
  3. Voeg het bevroren fruit toe.
  4. Laat draaien totdat er een stevigere smoothie is ontstaan. Doordat je nu bevroren fruit gebruikt kan het wat langer duren voordat je blender het verwerkt heeft.
  5. Voeg alle overige ingrediënten toe en laat de blender nog eenmaal goed draaien.

Tekst: Myrthe van Til voor VivOnline