Compassie naar anderen kennen we allemaal, maar zelfcompassie… dat is toch een ander verhaal. Wanneer we compassie naar onszelf toe hebben, ontstaat er een enorme kracht waarmee we ons ‘lijden’ of onze moeilijke momenten uit het dagelijks leven, kunnen dragen op een manier die veel positieve effecten heeft. Hoe doe je dit precies?

We zijn allemaal onvolmaakt, we maken fouten, er gebeuren dingen in het leven die moeilijk zijn. Toch proberen we er vaak boven te staan, de pijn weg te duwen of onszelf beter te voelen dan anderen. Helaas kost dit veel tijd en energie, omdat je je dus eigenlijk verzet tegen het menszijn, met alle imperfecties die daarbij horen. Door te erkennen dat er situaties zijn die moeilijk voor je zijn en die erbij horen, verzet je je niet meer en verzacht je je pijn. Wil jij weten hoe je herkent of je weinig zelfcompassie hebt? Lees dan dit artikel waarin zelfcompassie uitgebreid wordt uitgelegd.

Hoe kun je meer zelfcompassie creëren?

Met deze oefeningen kun je proberen om een houding van zelfcompassie meer eigen te maken, zodat je van nature met steeds meer mededogen naar jezelf kunt kijken.

  1. Perspectief van een vriend(in)

    Bedenk wat een goede vriend, vriendin of familielid tegen je zou zeggen als hij of zij ziet dat je het moeilijk hebt. Zou deze persoon ook zo hard of streng voor je zijn? Wat zou jij tegen hem of haar zeggen als deze persoon een moeilijke periode heeft? De compassie die je voor hem of haar voelt, kun je proberen naar jezelf te richten.

  2. Als een baby

    Wanneer je merkt dat je het moeilijk hebt met iets, al is het bijvoorbeeld een vervelend telefoontje plegen, visualiseer je ‘lijden’ dan als een baby die je in je armen hebt. Je houdt deze liefdevol vast en wiegt het warm en liefdevol heen en weer. Het mag er zijn, zelfs als het moeilijk is. 

  3. Over 10 jaar

    Stel je voor: het is tien jaar later. Jouw toekomstige zelf kijkt terug op dit moment waarop je het moeilijk hebt en mag jou een brief schrijven. Wat zou erin staan? Vind je het moeilijk om je dit voor te stellen? Bedenk je nu dan wat je tegen je tien jaar jongere zelf zou zeggen. Waarschijnlijk komen er dingen in je op als: maak je daar niet zo druk om en alles komt op zijn pootjes terecht. Best een verademing, toch?

  4. Liefdevolle vriendelijkheid

    De ‘Metta Bhavana’ is een boeddhistische meditatie waarmee je liefdevolle vriendelijkheid creëert tegenover verschillende personen in verschillende fases van de meditatie. In de eerste fase wens je jezelf al het goeds toe. In de volgende fases doe je dit voor een goede vriend(in), een neutraal persoon, een persoon die je moeilijk vindt en voor alle levende wezens. Op Youtube vind je verschillende geleide meditaties die je kunnen helpen. Richt je voor zelfcompassie vooral op de eerste fase van de Metta Bhavana. Meer informatie over meditatie lees je in dit artikel op Vivonline.

  5. Huisdier

    Vind je het moeilijk om lief te zijn voor jezelf en een warm gevoel op te roepen wanneer je je niet goed voelt? Een methode die je hierbij kan helpen is het denken aan een huisdier, zoals een hond of een kat waar je gek op bent. Hoe voel je je als je aan hem of haar denkt of het dier aait? Kun je proberen dit gevoel vast te houden als je aan jezelf denkt terwijl je het moeilijk hebt? 

  6. Knuffelen

    Aanraking doet wonderen. Aanrakingen zorgen dat er een gelukshormoon vrijkomt in je hersenen. Het maakt eigenlijk niet uit wie je aanraakt, dus je kunt dit ook bij jezelf doen. Jezelf omhelzen en aaien en jezelf deze liefde geven, maakt gelukkig. Je kunt ook warm douchen en jezelf insmeren met douchegel of met lotion na het douchen. Dit zijn fysieke gebaren van genegenheid en zorg.

Wil je meer weten over geluk en gezondheid?

Dan zit je op de goede website! Vivonline staat vol met tips en informatie over hoe je blijer en gezonder kunt leven. Lees bijvoorbeeld eens dit artikel over dankbaarheid, dit artikel over positief zijn of lees meer over wat je kunt doen voor een goede gezondheid.

Tekst: Marieke de Groot voor Vivonline