Ik hoor (zeker op dit moment) veel van mijn cliënten en volgers klagen over het soms hebben van “angstige gevoelens”. Vaak is de oorzaak hormonaal, maar die link wordt soms over het hoofd gezien. Bijvoorbeeld de dagen voordat we ongesteld worden, kunnen we te maken krijgen met een rollercoaster aan gevoelens en emoties. Dit kan komen door het uit balans zijn van de hormonen oestrogeen en progesteron. Bijvoorbeeld voordat je ongesteld wordt, daalt je oestrogeen level en soms is de verhouding tussen je oestrogenen en je progesteron verstoord, wat veel klachten kan geven. Beide hormonen zijn erg belangrijk om in balans te houden, want anders kun je je somber, angstig of ongelukkig voelen en veel gaan piekeren. Dit zie ik echt dagelijks bij vrouwen die mij benaderen. Vaak wordt er dan gezegd dat het geen pretje is om een vrouw te zijn en dat dit er allemaal bij hoort. Maar dat hoeft echt niet. Oke af en toe een dipje of een baaldag mag natuurlijk best, we zijn allemaal mens. Maar als angstige gevoelens de overhand gaan nemen, is het niet meer prettig. Het is mijn doel om jou daarbij te helpen en die balans goed te krijgen. Want gelukkig is er wel wat aan die angstige gevoelens te doen. Met deze 12 natuurlijke tips kun je deze angstige gevoelens wellicht verminderen of helemaal voorkomen. 

 

1. De juiste voeding

Voorbeelden van goed eten zijn: Regelmatig kruisbloemige groenten eten zoals: gekookte of gestoomde broccoli, bloemkool, spruitjes. Omdat deze helpen je oestrogeenmetabolisme te ondersteunen. Sowieso raad ik het eten van veel groenten aan, vanwege de vitamines en mineralen maar ook de vezels. Daar deze een teveel aan oestrogenen helpen te verminderen.  Ook zijn voedingsmiddelen die rijk zijn aan B6, belangrijk om te eten zoals: eieren, vis, haver, peulvruchten. Om zowel de oestrogeen- als de progesteronspiegel te ondersteunen. Maar denk ook aan Vitamine C, dit is een nuttige voedingsstof voor optimale progesteronspiegels en voor de ondersteuning van de bijnieren. Je vindt het in bladgroenten, boerenkool, kiwi’s en citroen.  Naast voeding, zijn deze onderstaande tips echt heel helpend bij angstige gevoelens.

2. Sociale contacten

Het hormoon Oxytocine: ook wel bekend als het liefdeshormoon, is een krachtige chemische stof die oa vrijkomt wanneer we huid op huid contact hebben. Dus het geven van een fijne knuffel bijvoorbeeld.  We maken dit ook aan wanneer we geslachtsgemeenschap hebben, of wanneer we ons gelukkig voelen in onze sociale kringen. Het hebben van fijne verbindingen met mensen is erg belangrijk voor ons vrouwen en zorgt voor meer Oxytocine. Oxytocine triggert serotonine en hierdoor voelen we ons gelukkig. Dus mijn advies is: knuffel er met je geliefde en of kinderen of huisdier lekker op los. Dat verlaagt ons stresslevel. 

 

3. In de natuur zijn

Als je tijd in de natuur doorbrengt kan dit gevoelens van angst verminderen. Als je je alleen al 20 minuten in de natuur bevindt dat dit je stressniveau drastisch verlagen, en het helpt je bij het creëren van een positieve mentale blik.

 

4. Stress verminderen

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Stress en angst zijn connected aan elkaar. Dus als je je angst terug kunt dringen doe je dit automatisch ook met je stressniveau. Alles wat je doet om de productie van stresshormonen te minimaliseren zal angst ook minder aan de orde maken. Yoga, mindfulness of goede communicatie met mensen die je lief hebt, kan je stress verlagen.

 

5. L-Theanine

L-theanine is een aminozuur dat voorkomt in groene thee. Hoewel cafeïne wellicht niet je beste vriendin is als je angstig bent, kun je het meeste uit dit aminozuur halen door groene thee zonder cafeïne te consumeren, of het in supplementvorm te nemen. Het is aangetoond dat L-Theanine symptomen van angst en fysiologische tekenen van stress, zoals hoge bloeddruk vermindert. Echt een van mijn favoriete supplementen die je kunt nemen als je je gestresst voelt.

 

6. Grote spiergroepen gebruiken

Lichaamsbeweging kan enorm therapeutisch zijn voor mensen met angst en depressie. Omdat we de neiging hebben om te willen bewegen als we ons angstig voelen, is het logisch om naar het lichaam te luisteren. Zelfs korte momenten van activiteit (beweging) kunnen angstige gevoelens snel helpen verlichten. stevig wandelen, fietsen en krachttraining doen wonderen voor onze hormonen. En maken meer geluksstofjes aan. Kies de sport of bewegingsvorm die jij fijn vindt, want dan ben je ook gemotiveerd om het te doen.

 

7. Meditatie

Meditatie is mainstream geworden en dat komt omdat het daadwerkelijk gevoelens van angst kan verminderen. Kort beginnen is prima, succesvolle meditatieoefeningen kunnen minuut voor minuut worden opgebouwd. Tip: er zijn verschillende meditatie-apps die begeleide meditaties aanbieden om je op weg te helpen.

 

8. Eet 3 (max 4) keer per dag

Door 3 volwaardige maaltijden te eten (en niet 10 keer losse hapjes op een dag), kun je ervoor zorgen dat je angstige gevoelens terugdringt. Maaltijden overslaan en te weinig calorieën consumeren en of de hele dag door eten,  zullen je cortisolspiegels verhogen, samen met andere hormonen zoals insuline. Een stabiele bloedsuikerspiegel is de basis voor een goede hormoonbalans. Het eten van volwaardige en gezond dieet zoals veel groenten, fruit, vezels, noten, zaden, gevogelte, vette vis kan helpen om angst te verminderen.

 

9. Magnesium

Magnesium werkt erg goed om angst te verminderen, en dus ook  angst vóór de menstruatie. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn onder meer hele pure chocolade, avocado, bladgroenten, noten en zaden. De meeste mensen krijgen niet genoeg magnesium via hun voeding binnen en daarom kan suppletie nodig zijn.

 

10. Binaurale beats

Je kunt deze op Spotify vinden en er een afspeellijst van maken om naar te luisteren als je angstig bent. Indien je ‘s nachts moeite hebt om in slaap te vallen, probeer dan eens diep te ademen en te luisteren naar binaurale deltaritmes. Ook deze foefjes kunnen helpen bij het terugdringen van angstige gevoelens.

 

11. Slapen

Over slaap gesproken: de meesten van ons zullen meer angstige gevoelens ervaren, als we te weinig hebben geslapen. In de nacht is het de bedoeling dat cortisol afneemt terwijl melatonine stijgt. Het beschermen van je circadiane ritme is ongelooflijk krachtig voor het creëren van evenwichtige hormonen. Dit wordt in mijn journal, Jouw Persoonlijke Cyclusplanner erg duidelijk uitgelegd. Goed en genoeg slapen( liefst 8 uur) is een must om die angstige gevoelens onder controle te houden.

 

12. Adaptogene kruiden

Adaptogenen zijn een groep kruiden die bekend staan ​​om hun vermogen om stress te verminderen en de bijnierfunctie te verbeteren. Onze bijnier- en eierstokfunctie zijn nauw met elkaar verbonden. Als je lichaam stress ervaart, kunnen de hersenen een signaal naar de klieren sturen om stresshormonen te produceren en de productie van progesteron te verlagen. Dit is een aanpassingsmechanisme dat is ontworpen om je te helpen overleven, maar het kan ook leiden tot angstgevoelens voor je menstruatie. Voorbeelden van goed in te zetten adaptogene kruiden zijn: Rhodiola, Ashwagandha, Zoethout, Reishi-paddenstoel, Cordyceps en Maca. Uiteraard zou ik niet aanraden om ze allemaal tegelijk te gaan slikken. Misschien eerst beginnen met Rhodiola of L-Theanine en lekker zoethoutthee (als je geen hoge bloeddruk hebt) drinken en eens voelen wat het met je doet. Kleine stapjes maken vaak al een groot verschil.

Ik hoop dat deze tips je mogen helpen om deze angstige gevoelens onder controle te krijgen, want het is geen pretje. En weet dat veel vrouwen hier mee kampen, dus je bent geen uitzondering. En als jouw hormonen beter in balans zijn, zullen deze klachten echt afnemen, dat kan ik je beloven. Succes!

 

Ps; Loop je al lang rond met angstige gevoelens en wil je daar nu iets aan doen? Ik help je graag natuurlijk. Klik hier voor meer informatie

 

Tekst: Vivian Reijs