Als je denkt aan sporten denk je waarschijnlijk niet zo snel aan trampoline springen. Dat is jammer, want er is iets magisch met dit gymtoestel. Springen, en dus spelen met de zwaartekracht, doet namelijk meer met je lichaam dan je kan bedenken. En je wordt er ook nog eens super vrolijk van!

De facts op een rij
Het bijzondere aan trampoline springen is dat je letterlijk je hele lijf stimuleert. Met de zachte maar intensieve op-en-neer beweging, het omhoog springen met een stukje gewichtsloosheid en vervolgens de neerwaartse beweging, doe je je lichaam veel plezier. Een aantal voordelen zijn:

  • Je metabolisme (verbranding) wordt geactiveerd.
  • Omdat al je spieren moeten samenwerken verbrand je sneller vet.
  • Het aan- en ontspannen van je spieren heeft een positief effect op je houding.
  • Je bloedcirculatie wordt geoptimaliseerd.
  • Al je cellen worden geactiveerd.
  • Je evenwicht en coördinatie verbeteren.
  • Je lymfesysteem wordt geactiveerd waardoor je afvalstoffen beter kan afvoeren.
  • Je alvleesklier wordt gestimuleerd waardoor de afgifte van insuline meer in balans komt.
  • Je botten en tussenwervelschijven versterken.
  • Door de stabilisatie van je skeletspieren kan de toevoer van voedingsstoffen naar de tussenwervelschijven verbeteren waardoor rug- en nekklachten en bekkenbodemproblemen verminderen.
  • Je activeert en versterkt de dieperliggende spieren in je lichaam.
  • Minimale belasting van pezen en gewrichten (mits je springt op een trampoline met elastieken veren!).
  • Je maakt endorfine aan waardoor je blij wordt.
  • Je krijgt meer energie.

Suzanne testte het uit voor VivOnline
Afgelopen half jaar stond ik minimaal vier keer in de week 20 minuten te springen op mijn minitrampoline met elastieken veren. Gewoon in de woonkamer of op mijn balkon met een lekkere beat op de achtergrond. En tja, ik moet bekennen, die trampoline is voor mij een wondermiddel. Ik merk dat mijn doorbloeding is verbeterd en dat ik (bijna) geen hoofdpijn meer heb. Als ik hoofdpijn of een stijve nek heb, ga ik juist op de trampoline springen en dan verdwijnt mijn hoofdpijn. Ook merk ik dat ik mij energieker voel na 20 minuten jumpen en ‘last but not least’: ik word er vrolijk van. Dit spelletje met de zwaartekracht ligt mij wel!

 

Tekst: Suzanne Tiemessen voor VivOnline