Mix je eigen healthy summer cocktails!

Wist je dat de kleurrijke en fruitige cocktails vaak vol zitten met suiker en toegevoegde smaakstoffen? Wij hebben hier voor jou dé tips voor een healthy, net zo lekkere en kleurrijke cocktail! En uiteraard een heel lekker recept…

  1. Neem een gezonde basis:
    Zoals gezegd zitten er in cocktails vaak veel suiker. Vaak is de basis frisdrank of sap met veel suiker. Neem een gezonde basis. Op deze manier kun je ook je smaken bepalen die je in je cocktail wilt en goed bij elkaar passen. Kies bijvoorbeeld voor kokoswater. Ja, deze bevat natuurlijke suikers, maar ook vitamines en mineralen. Of neem grapefruit-, ananas-, citroen-, sinaasappel-, appel-, limoen- of cranberrysap. Kijk voor de zekerheid op het etiket van de sap of het 100% sap is of pers het fruit zelf uit tot sap.
  2. Vermijd frisdrank
    Voeg aan je cocktail geen frisdrank met veel suiker toe, maar neem in plaats daarvan bruiswater met of zonder een smaakje. Tegenwoordig heb je veel verschillende soorten smaakjes. Zo krijg je toch de bubbels, zonder veel suiker. Je kunt ook een cocktail maken zonder bubbels.
  3. Garnering met fruit en kruiden
    Om een extra smaak te geven aan je cocktail kun je fruit of kruiden toevoegen. Kies bijvoorbeeld voor watermeloen, blauwe bessen, aardbeien, zodat je een heerlijke smaak en daarnaast ook vitamines krijgt. Voor een extra smaak kun je munt, gember, citroenmelisse, basilicum of rozemarijn toevoegen. Je kunt deze ook op de cocktail doen als garnering of een stuk fruit aan de rand van het glas.
  4. Kies de juiste drank
    Als je alcohol wilt toevoegen aan je cocktail, kies dan voor gin of wodka. Deze bevatten minder suiker en geen schadelijke sulfieten die wel in wijn en bier zitten. Daarnaast zijn ze makkelijk te mixen met verse sappen.
  5. Alcohol-vrij: net zo lekker
    Een goede en lekkere cocktail kan ook zeker zonder alcohol. Met veel verschillende, lekkere en verfrissende smaken kun je ook een heerlijke maken zonder alcohol.

Recept:

Een frisse watermeloen cocktail

healthy cocktail

(voor 2 glazen)

  • 200 g watermeloen
  • 330 ml kokoswater
  • Sap van ½ limoen
  • Scheut gin
  • Scheut bruiswater
  • IJsblokjes
  • Paar takjes munt

Bereiding:

Snijd de watermeloen in stukjes en doe deze samen met het kokoswater en limoensap in de blender. Voeg daarna een scheut gin en een scheut bruiswater toe. Je kunt daarna de ijsblokjes toevoegen en het mengsel crushen. Check wel even of jou blender dit kan. Zo niet, doe de ijsblokjes dan alvast in het glas. Snijd tot slot de munt in kleine stukjes en mix deze nog even mee. Schenk het mengsel in de glazen. Je kunt eventueel nog wat muntblaadjes erop doen als topping en een stuk watermeloen insnijden en dan op de rand van het glas leggen. Wil je een alcoholvrije cocktail? Voor deze mocktail (cocktail zonder alcohol) kun je de gin weglaten en wat extra bruiswater toevoegen. Je kunt hiermee variëren op smaak hoe jij hem wilt.

Zo kun je dus zorgeloos genieten van een heerlijke en healthy cocktail!

 

Tekst: Tisha den Otter voor VIVONLINE
Bron: chalkboardmag.com