Als je darmen niet gezond zijn, kan alles uit balans raken en kan je veel klachten krijgen. Een groot percentage van de Nederlanders hebben darmklachten, zoals obstipatie, diarree, darmkrampen, een opgeblazen buik, etc.. 

Gezonde darmen

Ik heb zelf ervaren hoe het is om obstipatie te hebben, mijn hele jeugd had ik last van mijn darmen. Altijd een opgeblazen buik en obstipatie, op een gegeven moment ben ik anders gaan eten.

Let op tarwe

Tarwe kan voor veel mensen klachten geven. Het is moeilijker te verteren en kan de darmwand irriteren.

Let op suiker

Suiker kan de boel verstoppen. Het brengt de darmflora uit balans. Beter om zo min mogelijk suiker te eten.

Let op zuivel

In melk zit veel lactose (melksuiker). Dit is ook lastig te verteren voor veel mensen. Daarnaast veroorzaakt zuivel vaak ook slijmvorming. In zure melkproducten (o.a. yoghurt, kefir) is het lactose gehalte lager en daarom soms iets beter te verteren.

Dit moet je wel doen voor gezonde darmen

Veel groente eten

Belangrijk om veel gezonde vezels binnen te krijgen om zo de ideale voedingsbodem voor de darmen te creëren, en de stoelgang te verbeteren.

Veel water drinken

Het liefst met een beetje keltisch zeezout. Daar help je de darmen mee.

Beweeg

Van bewegen krijg je een betere doorbloeding in je lichaam. Door een betere doorbloeding zullen de darmen beter hun werk kunnen doen.

Gluten

Al jaren eet ik zelf veel minder gluten, niet omdat ik een echte intolerantie heb zoals coeliakie, gelukkig, maar ik ben wel overgevoelig voor gluten. Ik verdraag gluten gewoon niet goed en voel me veel energieker als ik ze mijd. Ik snap dat veel mensen het gluten verhaal maar vreemd vinden. Maar ik zeg altijd; als jij je er lekkerder bij voelt, je geen opgezette buik meer hebt, geen obstipatie meer, geen rommelende darmen meer, dan is dat voor jou je graadmeter toch?