Je bent enorm goed aan het sporten en gezond aan het eten, maar afvallen is niet aan de orde. Eigenlijk had je verwacht dat je nu eindelijk zou afvallen en zeker niet dat je gewicht of hetzelfde zou blijven of juist zou toenemen. Het kan komen dat je hormonen gewichtsverlies in de weg zitten.

Gewichtstoename en hormonen gaan hand in hand. De onbalans van je hormonen ofwel je hormoonhuishouding kan ervoor zorgen dat je niet afvalt. En daarnaast gaat het slechts niet alleen maar om ons gewicht, schommelende hormonen kunnen namelijk een groter gezondheidsprobleem betekenen. Onze hormonen controleren belangrijke functies in het lichaam zoals: het metabolisme, de menopauze en de opname van glucose. 

Controleer onderstaand rijtje om jouw hormonale onbalans te achterhalen en op te lossen. 

Leptine

Wanneer je veel suiker of bewerkt eten eet maakt je lichaam veel leptine vrij. Je lichaam wordt hierdoor minder gevoelig voor het hormoon leptine en daardoor krijg je niet snel een signaal dat je eigenlijk vol zit. En meer eten betekent natuurlijk vaak gewichtstoename.

Cortisol

Dit is ons stresshormoon wat wordt aangemaakt door onze bijnieren. Cortisol kunnen we goed gebruiken bij korte termijn spanningen, maar het is slopend voor ons lichaam als het alsmaar van kracht is. Als er teveel cortisol wordt aangemaakt leidt dit tot een grote hoeveelheid insuline, en dat triggert vetcellen! 

Schildklier

In de schildklier worden hormonen aangemaakt die je metabolisme, hartslag, groei, slaap en meer controleren. Als je een traag werkende schildklier hebt houd je vocht vast. Vocht is uiteraard geen vet, maar het kan er wel voor zorgen dat je ‘zwaarder’ oogt.

LEES OOK: Anticonceptiepil: deze factoren belemmeren de werking van de pil.

Oestrogeen

Oestrogeen is het belangrijkste vrouwelijke sekshormoon. We kunnen extra oestrogeen binnen krijgen door voeding met pesticiden of groeihormonen. Als je oestrogeenniveau stijgt word je meer resistent voor insuline en dat kan ervoor zorgen dat je aankomt. 

Melatonine

Melatonine komt uit de pijnappelklier en het helpt je bij een goed slaapritme. ‘s Avonds is de aanmaak hiervan hoger zodat je makkelijker in slaap valt. Ons lichaam heeft slaap nodig om te herstellen. Als we te weinig slapen kan dit er dus voor zorgen dat we aankomen, omdat we niet voldoende melatonine aanmaken.

Tekst: Inga Stoit