Bijna iedere vrouw kent het wel, in meer of mindere mate klachten rondom de maandelijkse periode. De ene vrouw doorloopt haar menstruatie fluitend, terwijl de andere vrouw veel klachten ervaart. Maar wat nog redelijk onbekend is, is het belang van een goede, regelmatige en gezonde menstruatie cyclus. Dit geldt voor elke vrouw, met of zonder klachten.

Onze menstruatie is eigenlijk het centrale punt van onze gezondheid. Heel veel processen in ons lichaam zijn afhankelijk van onze hormoonbalans. Denk daar bij aan vruchtbaarheid, humeur, depressie, energie, huid, gewicht, gezonde haren en nagels, cellulitis en nog zo veel meer.

Hormonen zijn onze beste vrienden en tevens onze grootste vijand. Door bepaalde voedingsmiddelen toe te voegen aan ons dagelijkse voedingspatroon komen hormonen weer in balans en zal er langzaamaan een gezonde maandelijkse menstruatie cyclus ontstaan.

Eet voeding dat rijk is aan ijzer
IJzer is een mineraal dat er voor zorgt dat het bloed zuurstof door het hele lichaam kan sturen. Wanneer we bloeden, verliezen we ijzer uit ons lichaam en lopen we het risico op een ijzertekort. Hierdoor ervaren veel vrouwen in de week na hun menstruatie vermoeidheid en is er meer behoefte aan het eten van koolhydraten. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten en helpen om ons beter te voelen. Om hier maximaal voordeel van te hebben kan deze voeding het best in de week voor en tijdens de menstruatie gegeten worden. Biefstuk, spinazie, donkere bladgroente, oesters, linzen, noten en zaden, bonen en peulvruchten, champignons, kokosolie en cacao ondersteunen het vrouwenlichaam extra goed tijdens deze twee weken.

Gezonde vetten
Gezonde vetten zijn belangrijk voor een gezond lichaam. Het zorgt er voor dat onze organen gezond blijven, onze huid straalt, onze spieren sterk blijven en onze energie op peil blijft. Vet is ontzettend belangrijk wanneer vrouwen hun periode hebben. In die week zorgen vetten er niet alleen voor dat het lichaam wordt voorzien van gezonde voedingsstoffen, het helpt het lichaam ook om de vitamines A, D, E en K beter op te nemen. Deze vitamines ondersteunen het lichaam in het aanmaken van de juiste en gezonde hormonen.

Rauwe cacao
Cacao is van alle plantaardige voeding het rijkst aan ijzer. Het zit vol met magnesium en bevat meer calcium dan koeienmelk. Maar het wordt nog beter. Cacao bevat veertig keer meer antioxidanten dan blauwe bessen. Deze superfood is een dagelijkse must als het gaat om menstruatie, hormonale balans, energie, bloed en een goede huid. Probeer dagelijks een eetlepel toe te voegen aan een smoothie, een bord havermout, chiapudding, avocadomousse of notenmelk.

Ashwagandha
Het emotioneel welbevinden speelt een grote rol in de menstruatiecyclus. Stress en vermoeidheid kunnen de cyclus verlengen. Ashwagandha is een van de meest krachtige kruiden in de Ayurverdisch geneeskunde. Het helpt het lichaam om te gaan met stress, weinig energie, een slechte concentratie en schommelingen in het humeur. Dagelijks 1 – 3 druppels toevoegen aan bijvoorbeeld een smoothie helpt het lichaam te ondersteunen in tijden van stress en vermoeidheid.

Evening Primrose olie
De Evening Primrose olie is een essentieel voor elke vrouw. Deze olie zorgt voor gezonde baarmoederhalsslijm, gaat ontstekingen en vermoeidheid tegen, draagt bij aan een gezonde baarmoeder en vermindert pijn tijdens de menstruatie. De olie heeft niet alleen invloed op processen binnen in het lichaam, maar ook buiten het lichaam. Zo zorgt het gebruik van deze olie ook voor een gezonde en glanzende huid.

Appelcider Azijn
Appelcider Azijn helpt de ph waarde van het lichaam in balans te houden. Daarnaast doodt het bacteriën en candida, die beiden van invloed kunnen zijn op de menstruatie. Ook bevat appelcider azijn veel ijzer, potassium, calcium en magnesium. Al deze mineralen zijn essentieel in het gezond houden van het bloed. Probeer dagelijks 1-2 eetlepels toe te voegen aan een glas met water. Ook verkrijgbaar in tablet vorm.

 Tekst: Myrthe van Til voor VivOnline